Alla inlägg den 9 juni 2007

Av mig - 9 juni 2007 20:53

Lördag

Anländer till staden som inte sover. Den sover inte och möter oss med armes wide open. Jag är imponerad. Kliver upp ur tunnelbanesystemet, släpandes på våra tuuunga väskor och möts av... höghus. Och då pratar vi inte höghusen med fyra våningar hemma i Arvidsjaur. Nu snackar vi HÖGHUS. Och dessa är ändå ingenting i jämförelse med de du kommer att få se Lois! försäkrar mina vänner.


Sen stoppar vi en taxi, ā la Carrie Bradshaw (fast kanske inte fullt så fräscha). Hasplar fram vår adress och checkar så småningom in på hostelet som kommer att vara vårt hem närmsta veckan. Under natten konstaterar vi att här i NY går sirenerna varma. Förklaringen kom på morgonen, då vi fräschat till oss och anser oss göra staden rättvisa. Vi bor nämligen mitt emot 10:e distriktets poliskår... Aha, därav sirenerna...


Frukost intas på ett amerikanskt ställe som serverar pannkakor med jordgubbar, lönnsirap och flosocker. Jag åt scones med massa bär i och smör som faktiskt smakade ok. Och så kaffe så klart. Fast vi vågade oss inte på svart än. Och juice, härligt färskpressad juice.


Mätta och nöjda och ett svenskmöte senare traskar vi downtown till myllret i China Town. Vi luras att köpa varsin märkesväska... Gucci, Prada, Dolce & Gabbana... Come buy! Stackare, att de orkar. Sen blev vi hungriga igen. Och som vi förstod på den första inkastaren vi träffade på i Little Italy så syns det rätt väl när potentiella kunder går förbi. Vi frågade också om det verkligen funkar att puscha på folk att komma och äta på just deras ställe... Han försäkrade att visst funkar det. Och så detta pussande. På handen. På kinden. På handen igen. Tror ni inte att han försökte med munnen också. Behöver jag säga att vi inte åt där. Vi åt soppa på en annan restaurang istället. Med inte fullt så entusiatisk personal, men ändock detta leende då vi sanningsenligt svarade på frågan var vi kom ifrån.

Sen vandrade vi vidare.


Middag och vin och bar och drink. Och lite chokladefterrätt... Och en himla massa killar. Killar med stil. Metrosexuella tror jag ordet är. Killar som höll hand med killar. Citatet nedan förklarar det vi redan konstaterat: "Chelsea has a large gay population, stereotyped as gym-toned "Chelsea boys", Eighth Avenue is a center for gay culture". Pojkvännen hemma kunde pusta ut, "älskling jag bor i NY:s gaytätaste område och har tionde polisdistriktets högkvarter till granne..."


Trötta, nöjda, mätta och glada kom vi hem.

Ovido - Quiz & Flashcards