Alla inlägg den 4 juni 2007

Av mig - 4 juni 2007 23:26

Jag har blivit bättre på att hålla mig uppdaterad. Att tacka schyssta (man kan stava justa också, men det tycker jag ser fånigt ut) hyresvärdar för. Trots att de tar ut ockerhyra. Jag får numera deras begagnade morgontidning, punktligt i brevlådan, varje morgon. Hon går till jobbet prick klockan 6.45 Ibland vaknar jag av dunsen. Ibland är jag redan vaken och då. Oftast ätandes havregrynsgröt. Ibland är jag inte hemma då (för jag jobbar inom vården och då stiger man upp t i d i g t. Ibland vaknar jag härligt utvilad "sent" och kryddar havregrynsfrukosten med en hemgjord latte och kan ā la sofistikerat liv läsa tidningen sippande skum.  


Frukten av denna utläggning är att jag numera vet många uppsalabors upprörda åsikter om trafiken här i staden. Och jag tycker det har rätt i klagomålen. Uppsalas kommun ligger rätt hårt i för att förstärka stadens rykte som pittoresk anrikt lärosäte samt huvudviste för allas vår blomsterkung. Staden är prydd av blommor, kullerstenen nyläggs, fasader putsas och Pelle Svanslös tass-spår förstärks. Allt detta till trots kan stadsplanerarna inte riktigt tänkt till. För hur kan Uppsala betraktas pittoreskt så länge bussarna riskerar köra på folk mitt i centrum. Så länge bilister tillåts trafikera mitt i vimlet. Så länge det inte finns en enda uteservering som är befriad från buller. Myskänslan av att njuta fika vid ån kan aldrig infinna sig så länge stolarna ger trycksår och bilarna i princip snuddar armstöden. Kärnan är inte tillräckligt stor för att rättfärdiga denna passage av bilar.  Och så plötsligt gäller inte vägskyltarna längre. Utan egentlig förvarning byts de ut. Uppsala Nya Tidning skriver idag, tre dagar efter att vägmärkena trätt i kraft, att dessa numera gäller. Är det med flit staten (?) försvårar för oss svenskar. Är det så svårt att tänka till? Kompetensen hallå!!! 


"Stad i ljus, i ett land utan namn, ge mig liv, där allting föds på nytt" - kunde inte ha passat bättre någon annan kväll...

Ovido - Quiz & Flashcards