Alla inlägg under januari 2008

Av mig - 30 januari 2008 08:56

Det här med att ta bort skummet på lingonsylten när man kokar den.

Har inte riktigt förstått varför.

Kan tycka att det är lite slöseri.

Det är genbetingat.

På samma sätt som att lakanen ska dras på ett speciellt sätt.

(det ställer till det för singeltjejen, men tack och lov för den smarta klämman i tvättstugan)

Eller att diska plastpåsarna.

(klimatbidrag)


Lakan och platspåsar - där finns logik.

Men lingonsylten.

Frågetecken.

Av mig - 29 januari 2008 14:39

Är det att bli vuxen att komma på vad man vill lära sig innan man dör?


Kalligrafi

Åka långfärdsskridskor

Bugga

Klättra

Köra motorcykel


Och listan tycks bara bli längre...


Är det vuxenpoäng att äga en diskmaskin, att installera sin egen husel, att hyra släp och åka till Ikea, att köpa bostad, att åka på tjänsteresa?


I så fall ligger lillebror ljusår framför mig.


Men klockan har slutat att slå så hårt.


Njut förresten.




Av mig - 29 januari 2008 10:38

Den bärbara över knäna

Lat liggande under renbäddade lakan

Medan solstrålarna jobbar för att skina genom molnen

In genom fönstret

Och glädjande säga godmorgon


Teet ångar på sängbordet

Och frukostmackorna ligger förnöjsamt i magen

Korsordet är löst och atmosfären från gårdagens fika hänger kvar i luften

(att döma av lägenhetens storlek är det förmodligen densamma luft)


Äppelpajen och chokladbollarna åts upp

Och bättre tillfälle att korka upp skumpan fanns inte


Vardagslyx är ett obligatorium


Solstrålar eller inte gör detsamma

Promendaden skall njutas och luften ska inandas

Ledigheten skall beaktas

Och njutning står på schemat


Frid vare med er!

Av mig - 19 januari 2008 10:38

han är lite orolig

och aningen aggressiv

den där petter

vars saga jag kunde utantill när jag var liten


petter och hans fyra getter

jag minns hur stolt jag var när jag

reciterade den vid köksbordet

tv-soffan

som föreställning på fredagskvällen


lyckligtvis tog jag inte med mig sagan

till skolan

och utsatte mig för detsamma

som när jag på roliga timmen

sjöng sissel


det skulle ju vara nkotb

michael jackson

på sin höjd

carola och mickey


hey


de dagarna är förbi

men visst stormar det ibland

Av mig - 16 januari 2008 17:22

Små små droppar

Kommer ner från himlen

Det är januari

Och små små droppar

Kommer ner från himlen


Stövlarna plaskar fram

I januari

Och små små droppar

Kommer ner från himlen


Dagarna i ledighet

Rusar förbi

I januari

När små små droppar

Kommer ner från himlen


***

Dessutom har någon lagt beslag på nyckeln

Och det stör

Av mig - 15 januari 2008 21:44

Grönsakssoppor

Pulverlösningar

Näringsdrycker

Banandieter

eller

Selleri


är inte tricket

men visst handlar det om vad man äter och dricker

men allra mest när och hur

det andra är bara hyckleri


nej tag tag i dig själv

köp inte det lätta

det enda som hjälper

är det rätta

Av mig - 14 januari 2008 22:16

Underbara älskade människor i min närhet

Så många vackra uppmuntrande ord

Så mycket god mat

Och härliga stunder


Tulpanerna har slagit ut och matchar halsbandet

Trodde att det var brunt (tyckte att det var jättefint)
Det är lila och ännu finare!


Hjärtat gnistrar underbart och jag fick så många komplimanger för det

Tack moster

Tack för att du finns

För att du funnits där

För att du finns där


Det är med glädje jag pendlat till stationen

Glädjen att få ha er här

Att ni firat tillsammans med mig

Broschen ligger som ett bevis för vad som komma skall

Och som en påminnelse om vad som varit

För ståtlig ceremoni

För värmande examensmiddagsbjudning

För goda vänners firande tillsammans

Kärlek!

...

Av mig - 1 januari 2008 11:26

Flisorna i andras blå är lätta att upptäcka

Ovido - Quiz & Flashcards