Alla inlägg den 28 september 2008

Av mig - 28 september 2008 12:34

Jo, men jag kan gissa.

Först pratade Jaqueline om hur hon brukar köpa hem sjuka mängder köttfärs och sedan stå en hel söndag och steka köttbullar, biffar. Göra köttfärslimpa och sås.

Sen var jag helt ärlig med att jag avskyr att laga mat.

Till bara mig själv.

Men insåg i veckan hur otroligt tråkiga mina matlådor var.

Och ord finns inte som kan beskriva hur less jag var på mig själv mot slutet av veckan.

För jag älskar ju att laga mat.

Jag älskar ju mat.

Och kanske en del av de tråkigheter som livet levererar faktiskt kan motas med mat.

Då menar jag inte choklad i mängder. Tröstätandet.

Utan känslan som infinner sig när man gjort någonting för sig själv som man blir glad av.

Som att öppna matlådan och faktiskt se framemot att äta den. Inte bara för näringen och energin utan för smaken, upplevelsens skull.


Så där har vi det. Och utan att ha planerat det ställer jag mig alltså på min första egentliga sovmorgon denna vecka och lagar tre olika sorters mat. God mat. Ny mat. Vad sägs om köttfärsröra med morot och rosmarin serverad med tagiatelle?

Eller vanlig enkel köttfärssås, med gröna oliver i?

Eller stuvad vitkål med stekt rimmat sidfläsk?

Den senaste mycket godare än vad det kanske låter...


Så får livet leverera vad det vill, jag kommer i alla fall att äta gott - hela veckan, för så mycket mat blev det. På mindre än 1½ timme. Jag är imponerad av mig själv.

Ovido - Quiz & Flashcards